W każdym miejscu, w którym spotykają się ludzie, niezwykle ważna jest ich relacja i to, w jaki sposób się porozumiewają. Jednak niezwykłe znaczenie ma ona w firmie. Jeśli będzie się odbywała w niewłaściwy sposób, to może się okazać, że nie tylko atmosfera w firmie będzie niezbyt przyjemna, ale również zlecenia od klientów, nie będą wykonane na czas, bo poszczególne działy nie będą wiedziały co powinny robić. Dlatego też warto sprawdzić jak u nas działa komunikacja wewnętrzna w firmie, a jeśli trzeba coś poprawić, to powinniśmy to jak najszybciej zrobić. Taka komunikacja wewnętrzna w firmie może się odbywać na kilku poziomach, więc warto sprawdzić, co już jest u nas stosowane, a co powinniśmy wprowadzić, aby działała ona jeszcze lepiej. Od tego może zależeć to, czy nasza firma będzie się rozwijała.

Na jakich płaszczyznach może się odbywać komunikacja wewnętrzna w firmie?

Jeśli chodzi o to, w jaki sposób mogą się porozumiewać nasi pracownicy, to warto wiedzieć, że jest kilka sposobów i kilka poziomów tej komunikacji.

Komunikacja wewnętrzna w firmie może się odbywać twarzą w twarz, w mniejszych grupach albo większych, może się również odbywać osobiście, jak i za pomocą maili czy różnego rodzaju wewnętrznych komunikatorów. Najważniejsze jednak w każdym z tych przypadków jest to, aby była ona czytelna i jasna, tak by każdy wiedział, o co chodzi jego rozmówcy. W celu potwierdzenia, że dobrze go zrozumieliśmy, można zadawać pytania doprecyzowujące, albo powtarzać informacje, które wydają nam się najważniejsze. Istotne będzie tutaj również to, aby taka komunikacja wewnętrzna w firmie jasno pokazywała co chcemy osiągnąć, tak aby nikt nie miał wątpliwości, do jakich celów dążymy.

Jak powinna wyglądać komunikacja wewnętrzna w firmie?

Obecnie jest wiele różnych komunikatorów, które w szybki sposób pomogą nam się porozumieć z innymi współpracownikami. Jednak jeśli komunikacja wewnętrzna w firmie ma być skuteczna, powinniśmy dopilnować, aby jak najczęściej rozmawiać twarzą w twarz. Dodatkowo jeszcze powinniśmy nie tylko mówić, ale również aktywnie słuchać co mówi nasz rozmówca.

Jeśli komunikacja wewnętrzna w firmie ma się udać, musimy mieć pewność, że rozmawiamy z właściwą osobą, której faktycznie dotyczy dana sprawa. No i pamiętajmy o tym, żeby podczas takiej rozmowy kontrolować nasz ton głosu, mimikę, jak i ruchy ciała, bo wbrew pozorom, one naszemu rozmówcy mogą powiedzieć znacznie więcej, niż byśmy chcieli. Istotną kwestią jest również to, że jeśli komunikacja wewnętrzna w firmie ma się sprawdzić, to wszelkie konflikty należy rozwiązywać od razu, nie dopuszczając do ich pogłębienia. Koniecznie zobaczmy jak powinna wyglądać dobra komunikacja wewnętrzna w firmie, tak abyśmy mogli sprawdzić, co z tych rzeczy sprawdza się u nas, a nad czym powinniśmy popracować. Dodatkowo warto wiedzieć, że komunikacja wewnętrzna w firmie zależy od wielu szczegółów, a to oznacza, że im więcej z nich będzie działało w prawidłowy sposób, tym lepsza będzie taka komunikacja, a co się z tym wiąże, tym większe osiągnięcia będzie w stanie uzyskać nasza firma. Najważniejsze jest to, aby komunikacja wewnętrzna w firmie była jasna, czytelna dla wszystkich, żeby był zrozumiały cel, który chcemy osiągnąć, a wszelkie nieporozumienia i konflikty powinny być rozwiązywane od razu. Możemy korzystać z różnych komunikatorów, jednak warto dopilnować, aby taka komunikacja odbywała się jak najczęściej twarzą w twarz, bo wiele mówi też ton głosu i mimika.